Keynote: Det ser sjovt ud, men lærer eleverne noget?

 "Det ser sjovt ud, men lærer eleverne noget?" Spørgsmålet stilles af professor Ole Sejer Iversen og folkeskolelærer Michael Hjardgaard Andresen i den indledende keynote på FabLearnDK 2022.

Efter 8 år i Danmark er FabLab@SCHOOLdk ved at smide sine mælketænder. I projektets første bølge gjorde vi avancerede digitale teknologier tilgængelige for eleverne i skolerne. I anden bølge didaktiserede vi over de avancerede teknologier, så eleverne kunne anvende teknologierne meningsfuldt i en skolekontekst. I de seneste år har vi for alvor sat gang i lærernes kompetenceudvikling med sidemandsoplæring og netværksopbygning omkring makerspaces. Spørgsmålet er nu, om vi er klar til at diskutere, hvad eleverne skal lære i et makerspace? Er det kun sjov med teknologi, eller lærer de noget?

Keynoten byder på et potpourri af forskningsvisioner og konkrete praktiske eksempler om data-forståelse og facial tracking fra undervisningen på Gammelgaardskolen i Aarhus, hvor sjov og læring ikke er hinandens modsætning.