T7 Hvordan kan børn skabe kreative ting med teknologi?

Indhold

Et indblik i erfaringerne fra ultra:bit projektet, hvor elever (4.-8.klasse) skaber kreative ting og løsninger med teknologi. Vi kommer bl.a. omkring, hvordan de kan kode i idræt, arbejde på tværs af flere fag og arbejde med cybersikkerhed.

Undervisningsforløbene og aktiviteterne i ultra:bit tager afsæt i en designproces, der giver eleverne mulighed for at eksperimentere og bruge deres nysgerrighed, som de også kender fra legen.

Ultra:bit er udviklet af DR sammen med store dele af undervisningsverdenen - i tæt partnerskab med CFU – Center for Undervisningsmidler ved professionshøjskolerne og Astra – det nationale naturfagscenter - og er støttet af Industriens Fond.

Målgruppe

Oplægget er for undervisere, konsulenter, pædagoger og ledere, der gerne vil have inspiration til, hvordan børn kan skabe med teknologi og forholde sig kritisk til teknologien omkring dem.  

Deltagere

+25

Referencer

Undervisningsmaterialer: https://www.dr.dk/skole/ultrabit

Læs mere om projektet: https://www.dr.dk/om-dr/ultrabit

Kompetencekurser fra CFU: https://ultrabit.cfu.dk/online-kurser/


OPLÆGSHOLDER

Navn

Camilla Balslev Nielsen

Et billede, der indeholder person, smilende

Automatisk genereret beskrivelse

Stilling

Sekretariatsleder, Ph.d.

Arbejdsplads

DR

Beskrivelse

Camilla er uddannet pædagog og har en Ph.d. i børns materielle legekultur fra Aarhus Universitet. I en lang årrække har Camilla brugt sin viden om børn, leg, læring og teknologi i udviklingen af indhold og aktiviteter hos LEGO, Egmont og nu DR, hvor hun er ansvarlig for ultra:bit indsatsen.