T6 Hvordan kickstarter vi teknologiforståelse?

Indhold

Hvordan kickstarter man teknologiforståelse? Hvordan bevarer man gåpåmodet og hvad skal der til på skolen eller i kommunen for, at lærerne og skolen oplever en reel forandring af praksis?


Praktikernetværk om teknologiforståelse, er en række indsatser som har som målsætning at give lærere, skoler og kommer muligheden for at starte teknologiforståelse op med forskellige indsatser.


I perioden 2020-2023 laver CFU Danmark, støttet af Villum Fonden, ca. 150 kompetenceforløb for skoler og kommuner fordelt i hele landet. Hvad kan vi lære af 150 kompetenceforløb?  I oplægget kigger vi nærmere på hvordan indsatserne ser ud og hvorfor, hvordan skolerne organiserer sig omkring korte kompetenceløft, vi kigger på hvilke indsatser der kickstarter et arbejde med teknologiforståelse og hvordan det bliver båret videre. Kort sagt; hvad kræver det, at få teknologiforståelse til at rodfæste sig?


Alle kompetenceforløb planlægges sammen med skoler eller kommuner, så hvad er det for en vinkel skolerne selv lægger på teknologiforståelse og hvorfor gør de det? Oplægget giver en række erfaringer videre ift. gode strukturer for kompetenceløft inden for teknologiforståelse. 

Målgruppe

Hvis du er lærer, skoleleder eller kommunal konsulent og godt kunne tænke dig at komme i gang med teknologiforståelse på din skole eller i din kommune

Deltagere

+25

Referencer

http://teknet.cfu.dk


OPLÆGSHOLDER

Navn

Søren Knudsen

Stilling

Konsulent

Arbejdsplads

CFU Danmark

Beskrivelse

Søren Knudsen har arbejdet med teknologiforståelse de sidste fem år i CFU. I den tid bl.a været ledelseskonsulent i forsøget med teknologiforståelse. Pt. er han projektleder på Praktikernetværk om teknologiforståelse og tovholder på en række andre projekter og kompetenceudviklingsforløb med omdrejningspunkt omkring makerspace og teknologiforståelse.