T19 Makerspaces i folkeskolen - udbredelse og tendenser

Indhold

På baggrund en helt ny kortlægning af danske folkeskolers brug af makerspaces finansieret af VILLUM FONDEN, vil oplægget vise trends og tendenser i udviklingen af makerspaces i Danmark. Vi kan blandt andet se, at makerspace har en overraskende stor gennemslagskraft i den danske grundskole idet 62% af folkeskolerne  allerede har adgang til mindst ét makerspace.


Undersøgelsen synliggør ligeledes, hvordan makerspace har udviklet sig fra den uformelle makerkultur til etableret læringsrum i det danske skolesystem-og hvordan kommunerne etablerer en praksis for makerspace. Vi kan allerede nu lære af de erfaringer, der er gjort og den praksis der er udviklet gennem undersøgelsens indsigt og afdækning af: 


  • Hvilke kommuner der arbejder med makerspaces?

  • Vægtning mellem fælleskommunale, skolebaserede og mobile makerspaces?

  • Hvilke organisatoriske greb der har betydning?

  • Hvilke teknologier og materialer der anvendes? 

  • Hvilke målgrupper de forskellige typer af makerspace henvender sig til? 

  • Hvad de danske kommuners har af fremtidsplaner for etablering af makerspace?


Oplægget vil give deltagerne indsigt i undersøgelsens fund og lægge op til samtale omkring hvordan de kan anvendes i forhold til udvikling af egen praksis Kortlægningen er foretaget af Aarhus Universitet, VIA University College og Epinion.

Målgruppe

Oplægget er relevant for undervisere, ledere, projektledere, konsulenter og politikere.

Deltagere

+25

Referencer

Link til Villum Fondens Børn, unge og science pulje for makerspace  

Link til undersøgelsen 

Link til LinkedIn gruppe, hvor evalueringsresultater løbende offentliggøres  


OPLÆGSHOLDER

Navn

Mikkel Hjorth

Stilling

Lektor

Arbejdsplads

VIA UC

Beskrivelse

Mikkel Hjorth er lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus (VIA UC). Han forsker i teknologiforståelse med særligt fokus på digital design og læreres rolle i elevers designprocesser med digitale teknologier. Mikkel Hjorth har haft fremtrædende roller i en række nationale projekter indenfor teknologiforståelse i skole og læreruddannelse, og han har som medlem af ministeriets ekspertskrive- og ekspertfølgegrupper været dybt involveret i Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Han har ligeledes været involveret i kortlægningen af Makerspaces i Danmark.