T18 Læring af og med Computationel Tænkning

 

Indhold

Dette oplæg er et bidrag til udviklingen af en fagdidaktik for teknologiforståelse. Jeg sætter fokus på computationel tænkning (CT) som fagdomæne og som problemløsningsmetode. Dette leder mig til en skelnen mellem a) læring af CT (CT som domæne) og b) læring af andre faglige domæner med CT (CT som redskab). Jeg giver nogle eksempler fra undervisningsforløb af begge typer og diskuterer muligheder og udfordringer, som disse forløb har udpeget. Et vigtigt punkt til diskussion med deltagerne er, om og hvordan forskellige fag transformeres, når CT introduceres som domæne og/eller som redskab.

Målgruppe

Oplægget er relevant for undervisere, konsulenter og andre med interesse i udvikling af fagdidaktik for teknologiforståelse.

Deltagere

+25

Referencer

Nina Bonderup Dohn: https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/nina


Ny bog om Computationel tænkning https://samfundslitteratur.dk/bog/computational-thinking 


Center for Learning Computational Thinking ved Syddansk Universitet https://www.sdu.dk/da/clct 


OPLÆGSHOLDER

Navn

Nina Bonderup Dohn

Stilling

Professor

Arbejdsplads

Institut for Design og Kommunikation, Syddansk Universitet

Beskrivelse

Jeg er professor i læring og it. Mit forskningsfelt spænder mellem erkendelsesteori og pædagogik, både teoretisk-filosofisk og praktisk-didaktisk. Mit fokus er, hvordan forskellige vidensformer spiller sammen, hvordan de læres, hvilke roller it kan spille i læring af dem, og hvordan læring kan understøttes gennem didaktisk design med og uden it. De seneste år har jeg være optaget af at udvikle feltet Computational Thinking både begrebsligt og didaktisk. Jeg leder pt. et forskningsprojekt om Designing for situated computational thinking with computational things, støttet af Danmarks Frie Forskningsråd.