- Hent link
- Andre apps
Indhold | Dette oplæg vil præsentere et bud på, hvordan man arbejder med teknologiforståelse(r) i ud fra et humanistisk perspektiv. Flertalsformen er vigtig, da oplægget belyser teknologiforståelse fra flere vinkler i relation til betydningen af bl.a. genre, æstetik i elevproduktioner og virksomhedsformer i undervisningen. Det humanistiske perspektiv rammesætter myndiggørelse, designtænkning og datalogiske erkendeformer på en anden måde, end det er kendt fra mere STEM-orienterede tilgange. Dette skal ikke forstås som en modsætning hertil, men snarere som et komplementært bud, der forskyder fokus fra problemløsning til problemforståelse og fra designløsninger til æstetiske undersøgelser. Oplægget vil blive konkretiseret med eksempler fra dansk og historie. |
Målgruppe | Undervisere, forskere, ledere, udskolingen, gymnasiet, konsulenter |
Deltagere | +25 |
OPLÆGSHOLDER | ||
Navn | Thomas Illum Hansen | |
Stilling | Forskningschef | |
Arbejdsplads | Center for Anvendt Skoleforskning, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole | |
Beskrivelse | Jeg har arbejdet med danskfagets didaktik siden 2001 og forsket i æstetik, læremidler, teknologi og didaktisk udvikling siden 2007. De seneste år har jeg bl.a. været optaget af samspillet mellem teknologi-didaktik og teknologiforståelse med henblik på at forstå etableringen af en ny faglighed i lyset af såvel skolens andre didaktiske opgave og dannelsesopgaven som helhed. |
Navn | Stig Toke Gissel | |
Stilling | Leder af Nationalt Videncenter for Læremidler, seniorforsker | |
Arbejdsplads | UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole | |
Beskrivelse | Jeg forsker i læremidler, digitale som analoge, og har gennem årene interesseret mig for læremidlers design samt brugen og virkningerne af dem. Desuden har jeg beskæftiget mig med multimodal tekstproduktion i folkeskolen, undersøgende litteraturdidaktik, digitale læremidler til læseundervisning og en masse andre spændende emner. |
Navn | Lone Nielsen | |
Stilling | Lektor | |
Arbejdsplads | Læreruddannelsen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole | |
Beskrivelse | Som fagdidaktikker er jeg optaget af, hvad fremkomsten af teknologi og medier kan komme til at betyde for danskfagets didaktik – og hvad den allerede har betydet for danskfaget forstået som teoretisk, retorisk og kulturel praksis. Aktuelt deltager jeg i projekter med fokus på udvikling af teknologiforståelse(r) som faglighed og som et møde med eksisterende filosoferende, kunstneriske og kommunikerende fagligheder i skolen og på læreruddannelsen. Jeg underviser i dansk, teknologiforståelse og inden for PD-retningen medier og kommunikation |
Navn | Peter Yding Brunbech | |
Stilling | Centerleder | |
Arbejdsplads | HistorieLab, Afdeling for anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole | |
Beskrivelse | Mit primære område er didaktik og faglig udviklingen indenfor kulturfagsgruppen, samt historie, kultur og kulturarvs betydning for skolen og dens fag. Herudover deltager jeg aktuelt i et projekt der arbejder med hvordan historiefaget kan bidrage til en teknologiforståelsesfaglighed |
- Hent link
- Andre apps