T15 Didaktiske dilemmaer ved designbaseret undervisning

Indhold

Designbaseret undervisning, som er en del af den spirende teknologiforståelsesdidaktik, kalder på åbne processer, hvor elever er kreative med både digitale og analoge materialer. Det fordrer til gengæld, at lærere slipper kontrollen, værdsætter elevers vidensskabelse og er bevidste om deres roller og positioner. Oplægget handler om disse dilemmaer, som lærere står overfor i designbaseret undervisning. 

Målgruppe

Oplægget er relevant for lærere, der underviser i og med designprocesser i skolen og for pædagogiske konsulenter, der understøtter sådanne processer. Men det er også relevant for skoleledere, der skal skabe plads til en sådan undervisning.

Deltagere

+25




OPLÆGSHOLDER

Navn

Mikkel Hjorth

Stilling

Lektor

Arbejdsplads

VIA UC

Beskrivelse

Mikkel Hjorth er lektor ved Læreruddannelsen i Aarhus (VIA UC). Han forsker i teknologiforståelse med særligt fokus på digital design og læreres rolle i elevers designprocesser med digitale teknologier. Mikkel Hjorth har haft fremtrædende roller i en række nationale projekter indenfor teknologiforståelse i skole og læreruddannelse, og han har som medlem af ministeriets ekspertskrive- og ekspertfølgegrupper været dybt involveret i Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.