T14 Computational literacy og modelling i undervisningen - hvordan kan det se ud?

Indhold

Dette oplæg vil præsentere begreberne ‘computational literacy’ og ‘computational modelling’ i uddannelse med baggrund i beskrivelser fra forskningslitteraturen. Desuden vil oplægget handle om hvordan man kan arbejde med computational modellering som en del af teknologiforståelsesfaget og andre fag og dermed arbejde mod elevernes ’computational literacy’. Erfaringer fra gymnasiet og grundskolen vil blive inddraget og diskuteret.

Målgruppe

Undervisere, forskere, ledere, udskolingen, gymnasiet, konsulenter

Deltager

+25

Referencer

https://www.youtube.com/watch?v=9R9r5w2Gr-w


OPLÆGSHOLDER

Navn

Line Have Musaeus

Stilling

Phd. Postdoc.

Arbejdsplads

Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet.

Beskrivelse

Jeg har været gymnasielærer i biologi og kemi, inden jeg begyndte at forske i hvordan vi kan uddanne vores elever i computational thinking (CT) og computational literacy (CL). Jeg undersøger bl.a. hvordan elevernes kompetencer i CT og CL kan styrkes gennem modellering af fænomener i eksisterende fag. Jeg arbejder til dagligt sammen med både lærere, elever, studerende og forskere indenfor feltet ‘Computing Education’.