Indledende keynote
Det ser sjovt ud, men lærer de noget?
Efter 8 år i Danmark er Fablabschool.dk ved at smide sine mælketænder. I projektets første bølge gjorde vi avancerede digitale teknologier tilgængelige for eleverne i skolerne. I anden bølge didaktiserede vi over de avancerede teknologier, så eleverne kunne anvende teknologierne meningsfuldt i en skolekontekst. I de seneste år har vi for alvor sat gang i lærernes kompetenceudvikling med sidemandsoplæring og netværksopbygning omkring makerspaces. Spørgsmålet er nu, om vi er klar til at diskutere, hvad eleverne skal lære i et makerspace? Er det kun sjov med teknologi, eller lærer de noget? Ole Sejer Iversen og Michael Hjardgaard Andresen stiller fokus på digital teknologiforståelse og særligt ”emergerende” teknologier som mål for elevernes læring. Det sker gennem et potpourri af forskningsvisioner og konkrete praktiske eksempler om data-forståelse og facial tracking fra undervisningen på Gammelgaardskolen i Aarhus, hvor sjov og læring ikke er hinandens modsætning.
- Strategi for udvikling af teknologiforståelse på 0-16 års området
- Teknologiforståelse gennem leg og læring
- Teknologiforståelse som fagfelt
- Udvikling af hybride læringsmiljøer
Hands on workshops
- Knæk koden med OzoBots
- Let's Makey Music!
- Fra TinkerCad til CoSpaces
- Meteorologi med LegoSpike
- VR teknologi og Cospaces i undervisningen
- Design logo i Inkscape og skær det på folieskærer
- Retrospil med MakeyMakey
- Kom godt i gang med Arduino i udskolingen
- Machine Learning Machine (Micro:bit)
- Læringsspil via Scratch
- Kreative miljøbeskrivelser med Littlebits
- Leg og Lær med MakeyMakey
- Æstetiske produkter med serigrafi
- Spildesign i undervisningen
- Begrebsforståelse med BeeBots
- 3D-printede applikationer på tyl
- Efterbehandling af 3D-print
- Når litteraturpædagogik og teknologisk forståelse smelter sammen
- Analyse af SnapChat
- Make a Micro:bit Orchestra (in English)
- Læsemonstre med Micro:bits
- Escape rooms i undervisningen