På FabLearnDK lærer vi af og med hinanden. Det sker blandt andet gennem dialoger om de mange oplæg, som afholdes af af interne og eksterne oplægsholdere. Oplæggene fordeler sig på fire spor, som behandler konferencens tema ud fra fire forskellige perspektiver: Strategi, Leg & Læring, Fagfelt og Læringsmiljø.
En oplægssession varer 1½ time og her møder du to eller flere oplægsholdere, som inviterer deltagerne til inspiration, refleksion og dialog. Der er begrænsede pladser på de enkelte oplæg.
Hvis du har købt billet til FabLearnDK 2022, modtager du ultimo marts en mail med oplægsbeskrivelser og link til valg af oplæg. Klik på oplægstitlerne i skemaet herunder og læs mere om de forskellige oplæg, oplægsholdere mv.
FabLearnDK 2022 Oplæg
SPOR 1 - STRATEGI |
Strategi for udvikling af teknologiforståelse på 0-16 års området |
For forvaltning, skoleledere, konsulenter og andre med fokus på implementering af ny faglighed i skolen |
Hvordan griber kommuner og skoler opgaven an, når den nye faglighed skal udvikles og implementeres? Hvordan kan der arbejdes med kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning? Hvordan kan indsatsen kobles til den overordnede strategi og øvrige opgaver/fokusområder? Hvilke konkrete strategiske redskaber kan vi sætte i spil? Hvilke erfaringer er allerede gjort, og hvad kan andre lære af det?
|
SPOR 2 - LEG OG LÆRING |
Teknologiforståelse gennem leg og læring |
For lærere, pædagoger, vejledere, konsulenter og andre med fokus på undervisning i den nye faglighed |
Hvilke forløb, faglige loops og læringsaktiviteter har andre udviklet og afprøvet? Hvordan kan vi arbejde kreativt med fagligheden og få alle med? Hvordan har andre arbejdet med fagligheden som selvstændigt fag eller koblet til eksisterende fag? Hvilke erfaringer er gjort, og hvad kan vi lære af det?
|
SPOR 3 - FAGFELT |
Teknologiforståelse som fagfelt |
For forskere, fagudviklere, konsulenter, vejledere, undervisere og andre med fokus på udvikling og forståelse af fagfeltet teknologiforståelse |
Hvordan kan vi forstå og arbejde med at fremme den nye faglighed? Hvilke kompetencer, videns- og færdighedsmål søger det nye fag at udvikle hos børn og unge? Hvilke didaktiske dilemmaer og potentialer er iagttaget? Hvordan kan teknologiforståelse anskues fra forskellige positioner? Hvilken betydning får de forskellige positioner i forhold til fag og praksis? Hvilke erfaringer er gjort, og hvad kan andre lære af det?
|
SPOR 4 - LÆRINGSMILJØ |
Udvikling af hybride læringsmiljøer |
For lærere, pædagoger, ledere, vejledere, konsulenter og andre med fokus på udvikling, indretning og undervisning i hybride læringsrum |
Hvordan kan vi indrette læringsmiljøer, der fremmer teknologiforståelse og undersøgelsesbaseret læring? Hvilke teknologier, maskiner og materialer kan vi bringe i spil? Hvilke faglige, pædagogiske og didaktiske muligheder giver de os? Hvordan forholder vi os til sikkerhed i forhold til materialer og maskiner? Hvilken rolle spiller de hybride læringsrum for elevers deltagelsesmuligheder?
|