Oplæg

På FabLearnDK lærer vi af og med hinanden. Det sker blandt andet gennem dialoger om de mange oplæg, som afholdes af af interne og eksterne oplægsholdere. Oplæggene fordeler sig på fire spor, som behandler konferencens tema ud fra fire forskellige perspektiver: Strategi, Leg & Læring, Fagfelt og Læringsmiljø.

En oplægssession varer 1½ time og her møder du to eller flere oplægsholdere, som inviterer deltagerne til inspiration, refleksion og dialog. Der er begrænsede pladser på de enkelte oplæg. 

Hvis du har købt billet til FabLearnDK 2022, modtager du ultimo marts en mail med oplægsbeskrivelser og link til valg af oplæg. Klik på oplægstitlerne i skemaet herunder og læs mere om de forskellige oplæg, oplægsholdere mv.

FabLearnDK 2022 Oplæg

SPOR 1 - STRATEGI

T1

Kapacitetsopbygning på tværs af fire kommuner

T2

Når alle er med - en fælles start på kompetenceudvikling i teknologiforståelse og designtænkning

T3

Generation FabLab - the big why i et ungeperspektiv

T4

Skolers strategi for udvikling af teknologiforståelse

T5

MakerLab - Brobygning med afsæt i STEM

T6

Hvordan kickstarter vi arbejdet med teknologiforståelse?

SPOR 2 - LEG OG LÆRING

T7

Hvordan kan børn skabe kreative ting med teknologi?

T8

Making things to make things with (in English)

T9

Sæt i gang - men hvordan?

T10

Teksperimentet som forandringsagent i læringsrummet

T11

Fra pædagogisk udfordring til begyndende praksis

T12

High5Girls - Rollemodeller for STEM og iværksætteri

SPOR 3 - FAGFELT

T13

Teknologisk literacy

T14

Computationel literacy og modellering i undervisningen - hvordan kan det se ud?

T15

Didaktiske dilemmaer ved designbaseret undervisning

T16

Teknologiforståelse i et humanistisk perspektiv

T17

Med teknologiforståelse i rygsækken

T18

Læring af og læring med computationel tænkning

SPOR 4 - LÆRINGSMILJØ

T19

Makerspaces i folkeskolen - udbredelse og tendenser

T20

Udvikling på kanten af det vi gør - når makkerrummet ruller ud

T21

Maskiner, materialer og faglige muligheder

T22

Sikkerhed, maskiner og materialer i FabLab

T23

Teknologier i det hybride læringsrum

T24

Specialtilbud i det hybride læringsrum



SPOR 1 - STRATEGI

Strategi for udvikling af teknologiforståelse på 0-16 års området

For forvaltning, skoleledere, konsulenter og andre med fokus på implementering af ny faglighed i skolen

  • Hvordan griber kommuner og skoler opgaven an, når den nye faglighed skal udvikles og implementeres?

  • Hvordan kan der arbejdes med kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning?

  • Hvordan kan indsatsen kobles til den overordnede strategi og øvrige opgaver/fokusområder? 

  • Hvilke konkrete strategiske redskaber kan vi sætte i spil?

  • Hvilke erfaringer er allerede gjort, og hvad kan andre lære af det?


SPOR 2 - LEG OG LÆRING

Teknologiforståelse gennem leg og læring

For lærere, pædagoger, vejledere, konsulenter og andre med fokus på undervisning i den nye faglighed 

  • Hvordan kan undervisere konkret gribe opgaven an, når den nye faglighed skal udvikles og implementeres i folkeskolen?

  • Hvilke forløb, faglige loops og læringsaktiviteter har andre udviklet og afprøvet?

  • Hvordan kan vi arbejde kreativt med fagligheden og få alle med?

  • Hvordan har andre arbejdet med fagligheden som selvstændigt fag eller koblet til eksisterende fag? 

  • Hvilke erfaringer er gjort, og hvad kan vi lære af det?


SPOR 3 - FAGFELT

Teknologiforståelse som fagfelt

For forskere, fagudviklere, konsulenter, vejledere, undervisere og andre med fokus på udvikling og forståelse af fagfeltet teknologiforståelse

  • Hvordan kan vi forstå og arbejde med at fremme den nye faglighed?

  • Hvilke kompetencer, videns- og færdighedsmål søger det nye fag at udvikle hos børn og unge?

  • Hvilke didaktiske dilemmaer og potentialer er iagttaget?

  • Hvordan kan teknologiforståelse anskues fra forskellige positioner?

  • Hvilken betydning får de forskellige positioner i forhold til fag og praksis?

  • Hvilke erfaringer er gjort, og hvad kan andre lære af det?


SPOR 4 - LÆRINGSMILJØ

Udvikling af hybride læringsmiljøer

For lærere, pædagoger, ledere, vejledere, konsulenter og andre med fokus på udvikling, indretning og undervisning i hybride læringsrum

  • Hvilke visioner og strategier kan vi have for udvikling af nye hybride læringsmiljøer?

  • Hvordan kan vi indrette læringsmiljøer, der fremmer teknologiforståelse og undersøgelsesbaseret læring?

  • Hvilke teknologier, maskiner og materialer kan vi bringe i spil?

  • Hvilke faglige, pædagogiske og didaktiske muligheder giver de os?

  • Hvordan forholder vi os til sikkerhed i forhold til materialer og maskiner?

  • Hvilken rolle spiller de hybride læringsrum for elevers deltagelsesmuligheder?