Om

Om FabLearnDK 2022: Teknologiforståelse i en begyndende praksis

Mange skoler har allerede gjort sig de første erfaringer med teknologiforståelse i pædagogisk og didaktisk praksis. Elever har eksperimenteret med micro:bits, 3D-modellering, algoritmer, programmering mv. De har arbejdet problemløsende i og på tværs af fag og prøvet kræfter med skolens nye faglighed.


Lærere og pædagoger har gennemført undervisning, hvor elever udvikler teknologisk handleevne og computationel tankegang, så de både kan forstå og skabe digitale teknologier. På den måde forbereder eleverne sig til at agere myndigt og kompetent i en digitaliseret samtid.


Der tegner sig en begyndende praksis for teknologiforståelse i skolen. Men hvordan ser denne praksis konkret ud? Hvilke erfaringer har lærere, pædagoger, skoleledere og forvaltninger gjort sig? Hvad har deltagende forskere og fagudviklere set?


FabLearnDK er en konference, hvor deltagerne er undersøgende og lærende i dialoger og hands on aktiviteter. Sammen er vi nysgerrige på, hvordan vi kan etablere en praksis for teknologiforståelse, som kommer alle børn og unge til gode.


På FabLearnDK 2022 vil du møde lærere, pædagoger, ledere, kommunale konsulenter, forskere og andre, som interesserer sig for dette. De vil i workshops og oplæg formidle deres erfaringer og give konkrete eksempler på undervisningsforløb og tiltag, der fremmer denne udvikling.


Om FabLearnDK

FabLearnDK er en konference, som udspringer af et fagligt samarbejde mellem FabLab@SCHOOLdk og Aarhus Universitet. FabLab@SCHOOLdk er et partnerskab for Kolding, Middelfart, Silkeborg og Vejle Kommune, som samarbejder om udvikling af teknologiforståelse, praksisfaglige færdigheder og det 21. århundredes kompetencer på 0-16 års området.


Konferencen er en central aktivitet i FabLab@SCHOOLdks udvikling og vedligeholdelse af praksisfællesskabet omkring teknologiforståelse gennem design og fabrikation. FabLearnDK afholdes årligt af kommunepartnerskabet FabLab@SCHOOLdk med partnerskabets kommuner som skiftende værtsbyer. 

Konferencens formål er at fremme og motivere til pædagogisk praksis, hvor børn og unge udvikler teknologiforståelse, praksisfaglige færdigheder og det 21. århundredes kompetencer gennem arbejdet med design og digital fabrikation - med særligt fokus på børne- og ungeområdet, uddannelsesområdet og folkeoplysningsområdet.

På FabLearnDK gøres status på udvikling og indsigter fra praksis og forskning på feltet gennem bidrag fra lokale og aktuelt relevante inden- og udenlandske oplægs- og workshopholdere.

På konferencen fremviser partnerskabets skoler og institutioner eksempler på god praksis i oplæg og hands on workshops, hvor deltagerne lærer af og med hinanden på tværs af skoler og kommuner.  FabLearnDK skaber således værdi som faglig og social referenceramme til kompetenceudvikling og inspiration blandt pædagogisk personale og skoleledelser i FabLab@SCHOOLdk, hvorved netværket opbygges og styrkes. 


Konferencen udspringer oprindeligt af det internationale forsknings- og udviklingsarbejde ”FabLearn”, som dd. er hjemmehørende på Boston University.  Den første danske FabLearn-konference om digital fabrikation og designtænkning i uddannelser blev afholdt på Aarhus Universitet i 2014, som et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Vejle, Silkeborg og Aarhus kommune. FabLab@SCHOOLdk inddrager relevante samarbejdspartnere fra dansk og international uddannelsesforskning og praksisudvikling i gennemførelsen af konferencen.


Indblik fra FabLearnDK 2019 i Spinderihallerne, Vejle: